Miről szól ez az oldal?

Tanácstalan, hogy milyen sportot űzzön gyermeke, és azt mikor kezdje?

Jó helyen jár, hiszen oldalunkról megtudhatja, hogy:

  • mikor, milyen sportágat érdemes elkezdeni,
  • milyen buktatói vannak a sportágválasztásnak,
  • mi alapján döntsön valamelyik egyesület, szakosztály mellett,
  • milyen edzésmódszer megfelelő gyermeke korosztályának,
  • milyen személyiségű edző kezébe adja gyermekét...

... és még sok más hasonlóan jól hasznosítható, gyakorlati információt megismerhet!

Programunk támogatója

Általános mozgásfejlesztés

Játékos mozgásfejlesztő foglalkozás 5-10 éves korú gyerekek számára.

A foglalkozások helyszíneiről és időpontjairól érdeklődjön a +36 70 622 9953-as mobilszámon!

Kérdése van?

Tegye fel kérdéseit a +36 70 622 9953-as mobilszámon, vagy írjon a centrumse@mailbox.hu e-mail címre, és készséggel válaszolok rájuk.

Még több infót szeretne?

További információkért látogassa meg Egyesületünk hivatalos weboldalát, a www.centrumse.hu címen.

Tanulás, mozgás kontra: "disz-betegségek" (tanulási zavarok)

2011.07.27. 12:10 mitsportoljak

Kirk Bateman (1962) szerint a tanulási zavar olyan elmaradás, rendellenesség vagy megkésett fejlődés a beszéd, olvasási, írási, számolási folyamatokban vagy más iskolai tantárgyakban, amelyet lehetséges agyi diszfunkció és/vagy emocionális vagy viselkedési zavar által okozott pszichológiai hátrányt eredményez. Tehát a fentiekből is látható, hogy tanulási zavar esetében nem értelmi fogyatékosság beszélünk!

Mi okozza a tanulási zavart?

Érzékszervi hiányosság, vagy kulturális,- oktatási tényezők okozzák a "disz- jellegű betegségeket", zavarokat. A meghatározás hangsúlyozza a tanulási zavarnak az iskolával kapcsolatos viselkedésben való megjelenését és sérült pszichológiai folyamatokkal való kapcsolatát.

Melyek a tipikus tanulási zavarok?

Annak a gyermeknek, akinek fejlődése korának megfelelő, mégis bizonyos területeken két, vagy több éves késésben van, speciális tanulási nehézségekkel kell megküzdenie. Problémái lehetnek az olvasással, írással és a beszédfejlődéssel (dyslexia), a számolással (dyscalculia), vagy a koncentrálással.

Egy dyslexiás gyermek lassan, vonakodva és nehezen olvas, de érti az olvasottak értelmét. Ezek a gyermekek elveszítik az írás képességét, ha a hang és a jel nem egyezik. A beszéd és az írás szabályait nem alkalmazzák automatikusan. A beszédfejlődés csak fáradságosan halad (pl. rossz szóképzés, körülírások alkalmazása, problémák a hosszabb mondatok összeállításában).

A számolási nehézségekkel küzdő gyermekek számára egyszerűbb, ha a számolást kis történetekbe építve tanulják.

A koncentrációs nehézségekkel küzdő gyermekeknél gyakran hiányzik a munkaképesség, azaz nem tudják hogyan kezdjenek el egy munkát, nem dolgoznak tökéletesen és nem tudják ellenőrizni az eredményt. Ezeket a dekoncentrált gyerekeket könnyen el lehet terelni, ki lehet zökkenteni, mert igen érzékenyek a külső benyomásokra. Impulzívan reagálnak, néha hiperaktívak, azaz nem tudnak nyugodtan ülni és sokáig magukkal foglalkozni- ezzel szemben mások a saját álomvilágukba menekülnek.

Mi lehet a megoldás?

E tanulási zavarok kezeléséhez elengedhetetlen a támogató, megértő, segíteni akaró családi háttér. Nagy hangsúlyt érdemes fektetni arra, hogy megvizsgáljuk gyermekünk helyzetét, szerepét a családon belül. Ha ezt megtesszük, végiggondoljuk, hogyan viselkedik, mit szeret, mit nem, mit tesz meg, mit nem, hogyan viszonyul a család tagjaihoz, mennyire vonható be a közös tevékenységekbe, az sok mindenre fényt deríthet!

Gondoljuk végig, milyen játékokat játszik szívesen, mi az amiben ügyes, miben ügyetlen, mihez van türelme, és mi az ami percekre sem köti le. Milyen a kapcsolata más gyerekekkel? Vannak-e barátai, és ha igen, hol áll a "csapat" hierarchiájában?

Ugyanígy fontos, hogy olyan pedagógus foglalkozzon e gyermekkel, aki ismeri a szakterületet, megfelelő tudással, tapasztalattal, felkészültséggel rendelkezik e zavarokkal küszködő gyermekek oktatásában.

Segítségünkre lehetnek a szakorvosok, pszichológusok, fejlesztő pedagógusok különböző tesztek vizsgálatok elvégzésével, amelyek segítségével közelebb kerülhetünk a probléma megismeréséhez és ezáltal gyermekünk mindennapjait is megkönnyíthetjük.

Segítségünkre lehet a sport is, mint fejlesztő eszköz! Kitűnően fejleszthető általa a test és mozgásérzékelés, a finom motoros mozgások, javítja a koncentrációs és koordinációs képességeket. Fejleszti továbbá - az egymásra épülő gyakorlatoknak köszönhetően - a logikus gondolkodást és jelentős önbizalmat ad!

Természetesen itt is elengedhetetlen, hogy a gyerekek játszva tanuljanak, élvezzék a foglalkozásokat, ezáltal motiváltak legyenek!

Számos alkalom nyílik arra, hogy a mindennapi életben gyakoroljunk, eddzük a tanuláshoz szükséges alapvető készségeket. A játék nagyon fontos szerepet tölt be ezeknek a készségeknek az elsajátításában.

Hogyan tehetem könnyebbé tanulási zavaros gyermekem életét?

Amint "probléma" jelentkezik a gyermeknél, azonnal forduljon szakemberhez! Mire érdemes figyelni?

  • Koraszülött gyermekeknél nagyobb arányban alakulnak ki tanulási zavarok, tehát rájuk nagyobb figyelmet kell fordítanunk!
  • Kisgyermekeknél értési, megértési zavarok, 1-2 évvel lemaradt testi, és mozgásfejlődés. Egyes esetekben a mozgásfejlődés egyes szakaszainak kihagyása, átugrása. (Pl.: kúszás, mászás elmaradása, vagy ezen időszak jelentős lerövidülése)
  • Két és féléves kor után kezd el a gyermek mondatokban beszélni, esetleg beszédhibás, pösze, ...stb.
  • Óvodás korban: nem tud kacsintani a gyermek, vagy rángatózik a szemhéja. (A szemhéj beidegző ágának zavart működése olvasászavar jelenlétére utal!) Nem szeret beszélgetni, nem tudja kifejezni érzelmeit, beszédében szótagokat cserél fel. "Széteső", sete-suta a mozgása, nem igazodik el térben. Szeret-e rajzolni, festeni, színezni, építő kockázni, ezekben mekkora az ügyessége, és van-e egyáltalán türelme hozzá? ...stb

Minél hamarabb sikerül feltárni a problémát annál hatékonyabban, gyorsabban lehet azt kezelni, ne szégyelljünk segítséget kérni!

Túlélő felszerelés tanulási zavarral küzdő gyerekeknek, fiataloknak... és szüleiknek

  1. Száműzd a negatív gondolatokat! Eddig is boldogultál, később se lesz nehezebb!
  2. A sikerre koncentrálj, vagy legalább ne várd a kudarcot! Amire koncentrálsz az kerül majd hozzád közelebb!
  3. Tudd, hogy mit akarsz elérni, és ezt tartsd szem előtt!
  4. Légy tudatában, hogy másoknak is vannak nehézségei, hibái és hiányosságai! Segíts másoknak, és kérj bátran segítséget!
  5. Tudd, hogyan tudsz leghatékonyabban működni! Mik az erősségeid? Mi segít a megjegyzésben, tanulásban?
  6. Grafikonok, ábrák használatával jobban megérted a dolgokat! Jegyzeteid érthetőbbek lesznek színek és formák segítségével! A gondolattérkép módszer hasznos lehet!
  7. Próbáld ki, hogy a zene vagy a mozgás hogyan hat a teljesítményedre!
  8. Tanuld meg, mennyit vállalhatsz! Tudnod kell, hogy a diszlexiásokat az átlagosnál hamarabb kifárasztja a folyamatos információ feldolgozás! Rövidebb periódusokat tervezzél a tanulásban! Egy rövid szünet után ismét hatékony leszel! Ha fáradtan erőlteted a tanulást a diszlexiás tünetek erősebben jelentkeznek!
  9. Ha túl sok feladat gyűlik össze, készíts listát! Válaszd ki a legfontosabbakat és legsürgősebbeket! Sorban pipáld ki az elvégzetteket!
  10. Szervezd meg az életedet és a környezetedet! Rendetlenség, pontatlanság, dolgok elfelejtése rémálommá teheti az életet! Ha mindent rögtön használat után a helyére teszel, soha se kell rendet rakni!
  11. Az apróbb dolgokat legjobb, ha rögtön elvégzed, így nem terhelik az idődet később!
  12. Használj határidőnaptárt vagy jegyzetfüzetet! Tanuld meg feljegyezni tennivalóidat, a találkozóid időpontját és a határidőket! Tégy emlékeztetőket feltűnő helyre (ajtófélfa, fogkefe nyele, stb!)!
  13. Szervezd meg a munkádat is! A zűrzavar feszültséget okoz, és megnöveli a nehézségeidet!
  14. Rendezd el legalább három részre az íróasztalodban a dolgokat: hivatalos papírok (igazolványok, bizonyítványok, stb!), tanuláshoz szükséges eszközök és szabadidős tevékenységeid eszközei elkülönüljenek!
  15. Feladatodat osszad kisebb egységekre! Így nem beláthatatlan munka áll előtted!
  16. Rajzolj vázlatot munkád elvégzésének megtervezésekor! Keress technikai segítséget!
  17. Mindig legyen kéznél helyesírási szótár!
  18. Tanuld meg a szövegszerkesztők használatát!
  19. Magnóra mondva sok mindent megtanulhatsz!
  20. Ellenőrizd magadat számológéppel, helyesírást ellenörző programmal!
  21. Törődj magaddal! Járj társaságba, szórakozz, de mértékletesen, mert könnyen kifáradhatsz! Egyél helyesen, menj friss levegőre, mozogjál!
  22. Tanulj meg lazítani és koncentrálni! Jógázz, meditálj, egyensúlyozz, végy mély lélegzetet – ezek segíteni fognak!
  23. Tanuld meg mik a jelei, ha elfáradtál!
  24. Kommunikálj, ahogyan a leghatékonyabb vagy! Az írás csak egy fajtája a kommunikációnak! Vegyél részt megbeszéléseken, vitákon! Beszélj minél többet, hogy az emberek lássák, mennyit tudsz!
  25. Legyél önmagad! Nagyon sokan küzdenek hozzád hasonló problémákkal, de nem mindenki meri megosztani azokat társaival! Sok jó tulajdonságod van, elfér mellette az a néhány probléma!
  26. A nehézségeket nézheted a humoros oldaláról is néha! Ha nyitott vagy és őszinte, hasonlóan fognak veled bánni!

Forrás: Magyar Diszlexia Oldalak

 

komment

süti beállítások módosítása